Besked: Wegeners granulomatos.

Idag löste de gåtan för vad det var Kjell har: Wegeners granulomatos.

Wikipedia:

Wegeners granulomatos är en ovanlig kärlsjukdom (vaskulit) som kan drabba alla kärl, men framför allt luftvägarnas, näsans och njurarnas kärl. Upphostningar med blod, samt näsblod är vanligt. Ögonen är ofta drabbade. Det är också vanligt att njurarna drabbas och om behandling inte sätts in snabbt kan de förstöras. Sjukdomen angriper dock inte endast dessa organ utan hela kroppens blodomlopp kan drabbas och det är särskilt de finare blodkärlen (kapillärerna) som angrips. Behandling sker med kortison och cellgifter.

Känns skönt att de vet vad det är nu iaf så de kan behandla det. Han skulle få kraftiga doser cellgift/kortison en gång i veckan framöver. Imorrn skulle de ta prover för att se hur mycket skada njurarna har hunnit ta, efter det får han inte röra sig alls på 8h :S Hoppas det visar sig att de inte är så farligt! Tur att den medicinska utvecklingen har gått framåt iaf, förr ledde det ofta till döden eftersom de inte kunde behandla det :( det är typ 10 på 1 000 000 som får det så det är ju väldigt ovanligt med.


Vidare till annat:
Tror att jag kanske kommer få godkänt på fredagens grammatiktenta om jag har tur. Från början kändes det hopplöst, men tror jag lyckades lösa det hyffsat framåt slutet :) Åt pizza på Fyra årstider på nya (?) tanneforsvägen med familjen som varit o kolla på Beviks kick-off. Sen åkte jag vidare till älsklingen :) Kollade på Evas nya bil på lördagen och spenderade dagen i huset. Tvättade Andreas bil o beställde lite kläder.

Igår följde jag med mamma till en av hennes jobbarkompisar på ljusparty :) Hade jättetrevligt och inhandlade lite nya doftljus ;) Det kan man aldrig få för mycket av! Är ju inte direkt billigt, men när man fick reda på historien till varför kändes det logiskt! Alla ljus handstöps och ljuslyktorna munblåstes tror jag. Sen är ju ljusen gjorda av vax istället för stearin så de är inte farliga för djur/barn att få i sig och de blir bara 60 grader varma, och om man välter ut dem så slocknar det direkt. Gör lite extra reklam eftersom jag ska ha ljusparty hos mig den 27 april för de som är intresserade :D Samma konsult som igår, tyckte hon var bra mycket bättre än den som jobbade på förra partyt jag var på.

Inatt blev det typ ingen sömn alls. Sov nog inte mer än ca 3 timmar. Mådde illa och kunde inte sova. Låg o vred o vände på mig hela natten. Somnade lagom så jag sov som bäst när klockan ringde vid 7 :/ tvungen att duscha med eftersom jag kallsvettats hela natten :( tycker inte om att duscha hemma hos mamma o pappa, inget tryck på vattnet. Men men åkte direkt till skolan och sen hem till lägenheten. Var på Afrodansen ikväll, härligt att träna igen! var nog nästan 3 veckor sedan tror jag. Inte bra! Men nu är jag igång igen :D

Nej nu blir det att ta nåt litet att äta och sen hoppas på bättre sömn inatt! Godnatt världen ;)



//M.

*~* lättnad vs oro *~*



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0