Rösta?!

Det här med politik har aldrig varit något som jag direkt satt mig in i utan snarare tänkt att det får vänta tills jag blir "vuxen"...  

Nu kan jag inte längre skylla på att jag inte är vuxen utan måste åtminstone någorlunda sätta mig in i politiken. Inte minst för att jag även ska lära ut hur det fungerar till mina elever. Då är det ju en fördel om jag själv är insatt i vad de olika partierna tycker och tänker.

Jag har dock alltid tyckt att det är ett privilegium att vi i Sverige har demokrati och att alla har rätt att rösta och vara med att påverka. Till förra valet kände jag mig ännu inte redo att rösta aktivt, så då valde jag att rösta blankt. För jag anser ändå att vi alla bör ta oss till vallokalen för att visa att vi uppskattar vår rösträtt. 

Jag läste nyss en artikel 
(http://www.svt.se/opinion/tack-for-paminnelsen-jimmie-akesson
som beskrev ungefär hur jag känner inför årets val. Läs den! I och med Sverigedemokraternas frammarsch och ökning känner jag mig rädd inför framtiden. De må ha en del bra argument som folk stödjer, men i mina ögon spelar det ingen roll om jag så höll med dem i nästan alla frågor för så länge deras syn på människor och främlingsfientlighet förblir densamma skulle jag aldrig kunna stödja dem. 

För ett tag sedan läste jag något i stil med: om du hade frågat en fångvaktare 5 år innan förintelsen om han hade kunnat tänka sig att skjuta och gasa ihjäl tusentals människor på grund av deras tro (det var ju dock inte bara judar som dog på detta sätt), tror du då att han hade svarat ja? Hitler sådde små frön som tillslut ledde till förintelsen och där folk valde att blunda för att de "lärt sig" att tycka så. Det är dags att vi visar att människovärdet är värt mer än alla andra politiska frågor.

Så om du har rösträtt, se till att masa dig iväg till valet och rösta på vad du tycker är viktigt. För det kan jag garantera dig att alla Sverigedemokraternas anhängare kommer att göra!

//M. 

Lyssna även på texten i denna sång: http://newsner.com/2014/05/hon-horde-invandrarna-tar-vara-jobb-och-gjorde-nagot-det-sa-bra/


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0