"Gratis" skola?

Jag snubblade över en artikel om ångesten många elever/föräldrar har över att inte ha råd med det där "lilla extra" som ofta tillkommer i skolans värld - så som daglig frukt, insamling till blommor, hembakade kakor att sälja vid klassens basar, fika/lunch vid skolutflykt etc. Detta är något som behöver uppmärksammas i dagens samhälle tycker jag, att många faktiskt har det så här. Om det skulle bli mer uppdagat och lite av skammen med det hela försvann så skulle man kunna göra så mycket mer i skolan i och med att de flesta har råd med exempelvis lite matsäck vid en utflykt så skulle skolan kunna stå för matsäck till de som inte själva har råd, utan att göra en så stor grej av det. För många gånger tror jag att skolan skulle ha råd att betala för 2-3 elever i en klass, men inte för 30 så istället blir det inget av. 

Nu är ju jag ny som lärare och har ännu inte stött på de här problemen men det är mina tankar i skrivandets stund. Så länge det fortsätter att vara tabubelagt att inte ha råd så tycker jag det är bra att allt som har med skolan att göra ska vara gratis. För det är inte rätt mot eleverna som drabbas att de ska behöva må dåligt över familjens ekonomiska situation även i skolan. Det bör vara deras frizon. 

Här är länken till artikeln:

http://www.aftonbladet.se/debatt/article18198845.ab

//M. 


Kommentarer
Emma

Ja det är svårt det där. Jag vet att på ställen jag har varit på så när vi skulle på utflykt så fixade de de mat (typ pannkakor) till alla de elever som inte hade med sig eget av olika anledningar, glömde, eller ekonomiska skäl. Det fungerade riktigt bra och det var ingen som kommenterade om att vissa hade eget och andra från skolan. Bara man gör det till en normal grej så. Skolan måste väl erbjuda lunch vid speciella dagar iaf? Det måste vi planera iförväg innan vi ansöker om att få göra/åka någonsatns. Som sagt svårt det där med socioekonomiska skillnader i klasser, vilket ändå är en del av livet.

2014-01-27 @ 21:29:24
URL: http://mynameisemma.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0