Stöten med de bästa! <3

Utlovade ju ett längre inlägg om trippen till Stöten, så det är väl lika bra att ta det innan jag glömmer bort det ;) Vi åkte upp den 25:e med tre bilar; mammas megane, Patriks honda samt hans farfars (?) saab. Jag och Lucas turades om att köra meganen upp, Markus åkte också med oss. Sen var det Patrik, Bea och Simon i Hondan samt David, Ella o Madde i Saaben. Jag trodde bilresan skulle bli väldigt långdragen, men så blev inte fallet! Blev några stopp på vägen för att fylla på bränsle i bilar och magar. En stor fördel med meganen var att vi inte behövde tanka förrän vi kom tillbaka till Linköping igen sen ;) Men aja.. var väl framme i Stöten runt 4-tiden nån gång och checkade in.

Stugan var jättemysig :) Eftersom det var en 11-mannastuga hade vi gott om plats då vi bara var 8 st (9 första natten). Det fanns två badrum med toa och dusch, samt bastu i det större badrummet! Sedan fanns det 4 sovrum. På övervåningen fanns det ett rum med en dubbelsäng (min!) samt en enkelsäng, i "hallen" fanns en typ 1,20 säng och i rummet till vänster fanns ett trebäddsrum för Lucas, Simon o Marcus. På undervåningen var det ett rum med våningssäng (den undre sängen var något bredare) där Ella, David o Madde sov. Bredvid deras rum låg ett dubbelrum till där Bea o Patrik sov. Förutom detta fanns det ett avlångt kök samt ett uppehållsrum med soffor, tv, braskamin och matsalsbord.

Första kvällen bestämde vi oss för att ha lite finmiddag då det trots allt var juldagen! Så killarna började med att basta medan vi tjejer packade upp och tog det lugnt, sedan var det vår tur att basta och killarna satte igång med tacosen och dukade bordet. Med tanke på hur långsamma vi tjejer är på att göra oss i ordning hann de få riktigt fint innan vi blev klara ^^ Maten var jättegod och vi hade supertrevligt :) Efter det blev det ju då en del dricka och umgängestid innan vi tillslut kom i säng!

På måndagen (26:e) var vi lagom pigga när vi skulle upp och äta frukost och bege oss iväg till skidbacken ^^ När vi väl kom dit var det dags att hyra utrustning - vilket tog evigheter! Men tillslut hade vi fått rätt utrustning och köpt liftkort så vi kunde bege oss upp o backen! David och jag hade ju då inte åkt innan (bortsett från att jag åkt några åk i Romme med skolan), så Simon o Lucas skulle lära oss åka. Blev att vi åkte upp i första backen, de visade lite hur vi skulle göra och sedan var det kört! haha. Jag kom väl ner typ 10 meter, sedan stod jag där och försökte hålla tillbaka tårarna tills Simon kom tillbaka för nästa åk! Haha jag var livrädd för att försöka åka mer, tyckte det var skitläskigt eftersom det var så isigt - man gled i sidled! Lyckades ta mig ner ytterligare 10-20 meter tills han kom tillbaka nästa gång, men då hade ja satt mig fast i staketet typ med djupa traktorspår runt om mig! så fick knäppa av mig skidorna och gå ner en bit för backen innan jag satte på mig dem igen. Sen gick det faktiskt ganska bra tills vi skulle ner sista biten - backen smalnade av ganska rejält... Men skam den som ger sig! jag åkte nerför iaf men fick lite för mycket fart och lyckades inte vända om igen så höll på att åka rätt in i staketet med (vad jag då ansåg vara) full fart! men missade det precis då jag slängde mig åt vänster och åkte i backen. Fick rejält ont i ändan och vänster armbåge/axel och det tog ett tag innan jag tog mig upp. Självklart stod ju alla de andra just då nedanför backen och väntade på oss så de såg när jag åkte ikull,, pinsamt!

Kände inte alls för att åka mer just då och de andra som skulle ha åkt längdskidor hade gett upp för det fanns bara is i spåren, så vi tog lite fika i värmestugan istället. Efter det följde de med oss till barnbacken istället (ja för de som skulle lära oss åka hade ju missat att det fanns en barnbacke öppen!) haha. Vilken skillnad säger jag bara! Där gick det betydligt smidigare att åka, plus att det var mindre isigt där med. Vi höll oss i den resten av dagen tills vi skulle åka tillbaka till stugan.

På kvällen var det ju då tjejernas tur att laga middag, därför började vi basta. När vi var klara var det killarnas tur att hoppa in i värmen medan vi började med maten som denna kväll blev korvstroganoff. Klädseln var inte lika strikt denna kväll - delvis på grund av värmen och delvis på grund av alkoholen skulle jag tro! haha, det gick hett till i stugan kan jag lova ;) Blev att springa ut i snön på altanen och rulla sig för att kyla ner sig lite från bastun ^^ Kallt som tusan om fötterna, men annars väldigt skönt ;) Lucas masserade min nacke med liniment med då den fortfarande ömmade ganska rejält. Blev nog lite mycket dricka för alla under kvällen sen dock!

På tisdagmorgonen (27:e) var vi ännu segare än morgonen innan. Jag var så bakis att jag låg kvar i sängen typ tills de andra skulle åka till backen. Stannade kvar i stugan och tog det lugnt ett tag. Åkte till backen med Patrik när han kommit hem för att hämta nåt han glömt. Väntade dock ytterligare ett tag innan jag gav mig upp i backen, så det blev inte så mycket åkande den dagen! Men kom in rätt bra i det framåt slutet av dagen, så jag tyckte gott ja kunde hänga med längst upp i backen och försöka åka därifrån - men det skulle jag inte ha gjort! Det var riktigt brant första biten, och eftersom jag inte kan ploga måste jag ju svänga i sidled för att minska farten och jag tappade balansen när ja svängt åt höger så fick upp så mycket fart att jag inte kom runt åt vänster utan for ut mot skogen förbi liften (träffade som tur var ingen på väg upp!) och smällde bakhuvudet i backen när jag åkte ikull! Blev riktigt skakis och chockad, men annars gick det relativt bra. De som kom i liften på väg upp ropade alla och frågade om det hade gått bra (snälla människor!) och som typ nummer 4 ser jag Patrik komma xD han fråga om det gick bra och skaka lite roat på huvudet innan han sa att han skulle möta mig där snart! haha Pinsamt! Lyckades tillslut få av mig skidorna där jag låg iaf så jag kunde ta mig ut i backen igen. Hade lagom hunnit få på mig skidorna igen när Patrik hunnit ner. Jag var lite öm i tummen och började få en bula i huvudet, men annars kände jag inte av något förutom chocken, så började bege oss neråt igen. (åkte dock inte därifrån något mer!). Tog några åk i barnbacken efter det och begav oss sedan till afterskin.

Det var sedan grabbarnas tur att laga mat så de hoppade in i bastun först medan vi tjejer körde lite workout till Carmen Electras stripvideo ;) Men killarna kunde inte riktigt hålla sig borta så de hoppade ut genom fönstret och skrämde livet ur oss när de kom inspringandes från altanen! ^^ Sedan blev det iaf vår tur att basta medan killarna började med spaghettin o köttfärsåsen.

Sedan bar det av tillbaka till skidområdet där Lucas ordnat med bowlingkväll som överraskning :) Blev att bowla nån timme och sedan spelade några lite flipperspel och testade styrkan på nån boxningsboll mm. innan vi åkte hem igen. Blev då lite sällskapspel och ytterligare dricka! Blev att återgälda massagen till Lucas med, men fick även jag lite massage tillslut ;)

Onsdagmorgonen (28:e) var vi som vanligt trötta men upp kom vi trots allt. Simon, Lucas o Markus begav sig till Lindvallen istället för att åka skidor där eftersom de hade fler backar öppna. Vi andra tyckte det var bäst att hålla oss till barnbacken när vi väl började komma in i det hela! haha. Ella stannade kvar i stugan och gick på promenad istället eftersom hon inte hyrt någon utrustning för utförsåkning. Framåt slutet av dagen gick det riktigt lätt i barnbacken så vi ville testa de andra backarna, men då gick det inge bra! Skulle ta en genväg över till den andra backen från barnbacken, men den var så isig att den egentligen var avstängd så jag tog av mig skidorna och gick hela vägen istället medan de andra åkte skidor. När vi väl var framme visade det sig att den backen fortfarande var mycket isigare än barnbacken, men det gick iaf att ta sig ner. Patrik och jag åkte upp igen medan David testade stora backen och Bea väntade på oss nedanför. Vi gick sedan in på restaurangen och bokade bord till kvällen som avslutning på resan. Åkte ner till barnbacken igen och åkte tills backen stängde när det blev mörkt. Då begav vi oss hem för att hämta även Ellas skidor och lämna tillbaka på uthyrningen.

Sedan gjorde vi lite varma mackor innan vi trängde in oss allihopa i bastun utom Ella, det blev trångt! Men det gick xD Blev sedan att göra sig i ordning inför kvällen på restaurangen. Bea höll sig nykter för att köra oss i två omgångar. När vi väl åkte till restaurangen började det bli halt på vägarna. Blev iaf en trevlig avslutning på restaurangen, där personalen nog gjorde alla misstag man kan göra - men vi skrattade mest åt det! De missade att ta Patriks beställning, kom in med kött som var felstekt, gav fel sorts kött till David, bartendern kom med Ellas potatispuré och frågade vem som beställt nåt puréliknande mm. Men riktigt gott var det iaf ^^Vi tjejer tjockade även i oss efterrätt innan det var dags för hemfärd!

När vi skulle bege oss hem från restaurangen var det ren isgata på vägen! Då känns det inte så säkert att sitta i en saab med allrounddäck! Vi kom nästan ända hem, till sista långa backen upp till vår stuga.. då tog det stopp. Det bara slirade och gled och vi kom ingenstans. Patrik tog över förarplatsen för att testa om han kunde köra upp med lite sats - men det gick itne ändå. Allihop klev ur och började gå upp för backen medan han tog sats igen och då kom han upp typ 2/3 av backen och vid det laget hade det kommit ut massa folk från en av stugorna i backen för att hjälpa till. Med gemensamn kraft lyckades de tillslut få upp bilen för backen! Då blev det bilbyte så Patrik fick köra hondan istället med bea bredvid för att hämta david, markus o lucas som var kvar. Saken var bara den att då hade de hittat ner till källarplanet där det var en trubadur som spelade, så det var bara David som följde med tillbaka och de andra tog taxi hem sen på natten.

Vi som åkt tillbaka till stugan igen körde lite Yatsi och umgicks en stund innan vi började storstäda för att ha mindre kvar att göra morgonen efter. Vi diskade upp det vi kunde i köket och plockade undan allt skräp och tomflaskor/tomburkar mm. Packade även våra väskor så mycket vi kunde så att det var förberett. Blev rätt sent innan vi väl kom i säng och Lucas o Markus kom tillbaka strax därefter.

Sista morgonen (29:e) satte vi klockan extra tidigt för att hinna köra diskmaskinen efter frukost och få allting klart innan utcheckningen vid 11. Tror vi var klara att checka ut runt 10-tiden så det var ju skönt att komma iväg. Jag började köra Meganen med Bea i framsätet och Lucas sovandes i baksätet :P Stannade bara till två gånger på tillbakavägen förutom för att tanka. Andra gången var det dags för käk på Max och då bytte vi chaufför så Lucas körde och Bea halvsov i baksätet. Några timmar senare var vi tillbaka i Linköping. Där bytte Simon till egen bil och patrik o bea stannade kvar i linköping och vi andra fortsatte mot åtvidaberg där Lucas hoppade över till de andra i saaben och jag körde vidare mot väster.

Kändes lite lustigt att komma hem igen, tomt på något sätt, men var totalt slutkörd! Trots det kunde jag inte sova alls första natten,, vet inte om det var för tyst. Borde ju annars sovit ganska gott eftersom det inte blivit mycket sömn i Stöten.. men men börjar ha tagit ifatt lite sömn nu iaf :) och från och med nu måste jag se till att lägga all fokus på kartläggningsuppsatsen!



//M.

*~* Galet hett *~*


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0