Religion

Hemma efter skolan och fått i mig lite fika. Blir att ta tag i diskberget i köket strax och sedan ägna mig åt lite skolarbete. Jag borde nog se över min vfu-uppgift litegranna med eftersom praktiken är  redan nästa vecka, guh va tiden gått fort!

Tittade på ett avsnitt om Hare krishna i skolan idag (ur programserien: Från Sverige till himlen i svt2) och diskuterade det efteråt. Det slog hål på en hel del föreställningar om dem som "sekt" även om det garanterat stämmer i vissa fall. Det är inte alla som lever ett lika fridfullt och positivt liv som de vi tittade på. Men tyvärr finns det ju de som går över gränsen inom alla religioner. Trots alla negativa bilder finns det ju de som faktiskt utövar religionen på ett vettigt sätt. Det är synd att de extrema fallen ofta tar över mediabilden och drar alla över en kant. Jag tror mer att det gäller att se till varje fall, även om man kanske bör vara mer försiktig med vissa samfund än andra kanske...

Efter föreläsningen satt vi några timmar och jobbade med att sammanfatta det vi fick fram på intervjun med Jehovas vittnena igår. Det är ju cirka 3 timmars intervju som ska sammanfattas till 2 A4-sidor och cirka 20 min redovisning. Men det lyckas vi nog ganska bra med tycker jag. Det blir att sammanställa det sista på arbetet imorgon efter föreläsningen. Redovisningen börjar vi inte förbereda förrän efter VFU:n.

Jag måste sätta igång med läromedelsanalysen snart med så jag inte blir sittande med den under praktikveckan/valborgshelgen :S Då lär jag garanterat ha annat för mig! Får se om jag hinner sätta igång lite med den redan ikväll kanske. Jag måste hur som se till att gå upp skapligt imorgon så jag hinner jobba lite med den på förmiddagen.


//M.

*~* skolans värld *~*


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0